Træklatreinstruktør - fuldt kursus inkl. eksamen

Kursusvarighed:
7 dage
Startdato:
14-05-2024 til 28-06-2024
Underviser og Kursusleder:

Morten Johannes Schwitter Christensen

Kursusleder 2 :

Majken Eskelund

Kursuspris:
kr.8795
Kursussted:
Bakkehus lejrplads, Kagerup St., Gribskov
Kontakttelefon:
20364486
Kursusbeskrivelse:

Bliv træklatreinstruktør og oplev skoven fra træernes top!

Du bliver god til:
- Træklatring
- Rebklatring
- Redninger
- Sikringsteknik
- Kendskab til skovens træer

Afslut kurset med eksamen til træklatreinstruktør efter Klatresamrådets retningslinjer. Efter bestået eksamen kan du varetage aktiviteter, sikkerhed og uddannelse indenfor træklatring.

Kursusindhold
- Vi træner den praktiske del af proceduren til eksamen til træklatreinstruktør.
- Vi træner kendskab til skovens træer, træernes brudstyrke og egenthed til træklatring.
- Vi gennemgår væsentlige dele af teorien fra kompendiet 'Rekreativ træklatring'
- Vi gennemgår udstyr til træklatring, samt håndtering af udstyret
- Vi diskuterer pædagogiske tilgange til og organisering af træklatring med grupper.
- Kurset tager udgangspunkt i kompendiet 'Rekreativ træklatring' fra Dansk Træklatreforening, som udleveres på kurset. Det forventes at kursisterne læser kompendiet.

Kursusdatoer
Introdage: 14. - 15. maj

Instruktørforløb: 27. - 30. maj og 21. juni

Alle dage kl. 9-16

Selvtræning

Udover kursusdagene er det vigtigt at afsætte godt tid til selvtræning. Forvent at afsætte min. 6 selvtræningsdage. Eksamen består blandt andet af en times praktisk procedure, hvor det er vigtigt at have trænet så man har overskud og kan gennemføre indenfor tidsrammen. Der kan efter aftale lånes udstyr af DGI til selvtræning i perioden fra kursusstart og frem til eksamen.

Eksamensdato
28. juni, kl. 8-17

Kursussted
Gribskov, Bolandshus

Om eksamen
Eksamen foregår med ekstern censor udpeget af Klatresamrådet og består af følgende områder:

- Test med 51 spørgsmål til teorien fra kompendiet 'Rekreativ træklatring'
- Praktisk gennemgang af eksamensprocedure med tidsgrænse på 60 min.
- Kendskab til skovens træer, træernes brudstyrke og egenthed til træklatring.

Forudsætninger for deltagelse i eksamen
- Tilmelding til eksamen sker i samråd med underviserne.
- Ved deltagelse i eksamen skal kursisten indsende: logbog, pasfoto, dato for seneste førstehjælpskursus og adresseoplysninger.
- Gyldigt 8 timers førstehjælpsbevis

Kursuspris: 6545 kr. (DGI medlemspris 5745 kr.)
Eksamensafgift: 2.250 kr. (som inkluderer 5 års medlemskab af Dansk Træklatreforening og fælles forsikring)

Undervisere
Morten Christensen & Majken Eskelund, træklatreinstruktør, DGI Storkøbenhavn med flere.

Har du spørgsmål til kurset, så kontakt:
Morten Christensen, DGI Storkøbenhavn, morten.christensen@dgi.dk